Sundmund Måned i Marts

Alt for mange dyr lider af tandkødsbetændelse, fejlstillinger og andre tand- og mundhuleproblemer. Hver 3. hund over 3 år har en tandfraktur. Op til 70% af alle katte over 6 år har resorbtive læsioner.

Mange af disse tand- og mundhuleproblemer kan dog fanges tidligere, end man forventer, ved hjælp af en mundhuleundersøgelse med røntgenbilleder allerede før dyret fylder 3 år. Og jo tidligere, vi fanger problemerne, desto større mulighed har vi for at kunne behandle og forebygge dem.

Hele marts har vi derfor, foruden gratis tandtjek for alle aldre, særlig rabat på tand- og mundhuleundersøgelse til både hunde og katte under 3 år.

Læs mere forneden eller følg os på facebook og instagram.

FacebookInstagram
tandtjek hund kat Marienhoff dyreklinik

Tandproblemer er desværre almindelige hos dyr, og det er vigtigt at tage dem alvorligt, da de kan være smertefuldt og føre til alvorlige følgesygdomme. Dyr er super gode til at skjule at de har smerter, særligt når det kommer til tænderne, hvilket kan gøre det meget svært at opdage som ejer.

Heldigvis kan vi hjælpe jer med at finde ud af det. Hele marts måned tilbyder vi gratis tandtjek til alle hunde og katte, hvilket altid er det første skridt til at sikre, at dit dyr har en sund mund. Hvis vi ved tandtjekken finder noget, der giver anledning til nøjere undersøgelse med en fuld tand- og mundhuleundersøgelse (tandrensning) i narkose, får du 10% rabat på den.

Er dit dyr under 3 år har vi også hele marts 700,- rabat på tandrensning til hunde og 600,- rabat til katte.

Så slå til nu!

Symptomer på tandproblemer

Mange hunde går rundt med skjulte tandproblemer. Det skyldes, at hunde er mestre til at skjule smerter og ubehag. Derfor anbefaler vi en årlig undersøgelse af din hunds tænder og mundhule. Alligevel er der en række symptomer, som du bør være opmærksom på; ændret spiseadfærd, savl og lugt fra munden. Oplever du disse symptomer, skal du kontakte os.

Vigtigheden af regelmæssige tandrensning
DSC05126 fb webp

Symptomer på tandproblemer

Mange katte går rundt med skjulte tandproblemer. Det skyldes dels, at katte er verdensmestre i at skjule smerter og ubehag, og dels at nogle tandlidelser ikke er synlige. En udbredt usynlig lidelse er kattens resorptive læsioner, som er nedbrydning af tænderne nedefra. Derfor anbefaler vi en årlig undersøgelse af din kats tænder og mundhule. Som ejer kan du selv være opmærksom på symptomer såsom: ændret spiseadfærd, salv og lugt fra munden.

Vigtigheden af regelmæssige tandrensning
DSC03910 kopi webp

Forebyggelse af tandproblemer

Forebyggelse er langt bedre end behandling, og for tandproblemer betyder det tandbørstning. Hvis du ikke allerede børster dit dyrs tænder, kan du med fordel se og læse med her for at lære, hvordan I kommer godt i gang. Lad dig ikke snyde af, at det er målrettet hunde, principperne kan også sagtens bruges til katte.

Generelle råd:

– Det er en god ide at sidde på siden eller endnu bedre bag din hund, når I træner tandbørstning.
– Gå først videre til næste skridt, når din hund er tryg ved det forrige.
– Hvis du kun kan børste nogle af tænderne, er det vigtigst at fokusere på ydersiden af tænderne i overmunden – særligt de bagerst kindtænder har tendens til at opbygge tandsten.
– Og husk altid, at godbidder kan være en stor hjælp, hvis de gives lige efter ‘det underlige’ nye, du gør.

Step-by-step:
0. Lad din hund smage tandpastaen – langt de fleste hunde er vilde med vores anbefalede tandpasta, så reel træning med denne er generelt ikke være nødvendig. Trin 0 kan gøres når som helst, og tandpastaen kan ofte være en hjælp/belønning til de næste trin.
1. Gør din hund komfortable med, at du løfter dens læbe – begynd at inkorporere let læbeløft i jeres normale hygge-nusse rutiner.
2. Gør din hund komfortable med, at du rører dens tandkød med fingeren – gnid let din finger (med eller uden tandpasta) over hundens tandkød, mens I nusser.
3. Begynd at bruge vores anbefalede mikrofiberfingertut – fingertutten gøres let fugtig inden brug, men har ellers præcis samme fremgangsmåde som trin 2.
4. Begynd at bruge vores anbefalede tandbørste med meget bløde børster – samme fremgangsmåde som trin 3. Hvis det føles helt umuligt med tandbørsten, er daglig rengøring med mikrofiberfingertutten stadig langt bedre end ingen form for tandbørstning, så gå hellere tilbage til den, end at lade dig slå ud.
5. Få tandbørstning ind i jeres daglige rutine – mange har gavn af at fastsætte, at det bliver gjort i forlængelse af deres egen aftentandbørstning, så man ikke glemmer det.

Klik på linket for at dykke ned i et mere uddybende minikursus i træning af stressfri tandbørstning.

Rigtig god træning!

Uddybende stressfri træning af tandbørstning